Educatieprogramma

BLOED-
LINK

"SO YOU THINK YOU CAN TEACH ME"

Beste docent,

Wij kijken ernaar uit u en uw leerlingen binnenkort te ontvangen bij Bloedlink, de nieuwste voorstelling van NTjong. Met het educatieve programma dat u op deze website vindt, bereidt u (samen met uw collega’s) het voorstellingsbezoek van de leerlingen voor.

Over de voorstelling  Bloedlink

In een probleemklas heeft een docent haar leerlingen totaal niet in de hand, tot ze een pistool vindt in één van de schooltassen. Ze gijzelt haar leerlingen, zet de verhoudingen op scherp en begint een manipulatief spel. Eindelijk is het stil in de klas. De leerlingen en docent komen tegenover elkaar te staan – maar ook onderling broeit het – in heftige discussies over afkomst en gedrag, over afwijzing en erkenning, over wat nou eigenlijk echt belangrijk is in je leven.

Bloedlink is de volgende voorstelling in een muzikale en energieke Coming of Age-reeks voor jongeren. Verhalen over kantelpunten, grote gebeurtenissen die je horizon verbreden en die je dwingen om stelling te nemen.

Over het educatieprogramma

Het educatieprogramma bij Bloedlink richt zich op de vaksecties

-CKV/Kunst Algemeen
-Drama, Natuurkunde
-Lichamelijke opvoeding
-Maatschappijleer (bovenbouw) of de mentorles (onderbouw)

Wij vragen u het voorstellingsbezoek voor te bereiden door minimale één van de lessen te doen. De tijdsinvestering is 50 minuten. U beslist, als u meer tijd wilt investeren, als school/docententeam met hoeveel van de aangeboden lesbrieven u aan het werk gaat en in welke vaksecties u dat doet.

We vragen u één les te doen ter voorbereiding, maar de lessen kunnen ook na en zelfs los van de voorstelling gegeven worden. U kunt het programma inzetten als projectonderwijs voor een breder perspectief op het thema en een stevigere inbedding van theaterbezoek.

Thema  ‘Druk’ 

De lesbrieven zijn allemaal ontworpen rondom het begrip ‘druk’. Bij elk vak wordt dit begrip op een andere manier benaderd. U onderzoekt de thema’s van het stuk uitgaand van het vak dat u doceert. De manier waarop u deze lesbrieven behandelt, verschilt per docent en is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Voelt u zich vrij om zelf de juiste afstemming te maken en eventuele aanpassing te doen.

Na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats in de zaal (ongeveer 20 min.). Dit is onderdeel van het educatieprogramma. Laat dit uw leerlingen vooraf weten.

Het nagesprek

Na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats in de zaal (ongeveer 20 min.), dit is onderdeel van het educatieprogramma. Wij willen u vragen de leerlingen alvast voor te bereiden om dit nagesprek.

Wat ik nog wil zeggen…

Na het voorstellingsbezoek kunt u met de leerlingen deze website bezoeken. Voor de reflectie kunnen de leerlingen berichten achterlaten aan de personages van de voorstelling. U kunt de leerlingen de opdracht geven één personage te kiezen en de stappen op de website te doorlopen. Na het kiezen van het personage kunnen zij een video of digitale ansichtkaart achterlaten met daarop een bericht aan dat personage.

Daarna komen zij bij een Q & A terecht aan de makers. Hier krijgen de leerlingen de mogelijkheid om een bericht aan de makers achter te laten. Dit is leuk voor leerlingen die willen weten hoe een voorstelling wordt gemaakt en ook handig voor leerlingen die een onderzoek moeten doen in het kader van het vernieuwde CKV!

Workshop bij de voorstelling

U kunt ook een workshop afnemen. Deze vindt in principe plaats na de voorstelling, maar is ook mogelijk voorafgaand aan de voorstelling als u daar de voorkeur aan geeft. In deze workshop ligt de nadruk niet op acteren, maar op theatraal onderzoek. In de workshop, in de vorm van een detectivespel, wordt een situatie die dreigt te ontploffen van alle kanten benaderd. Er wordt gekeken naar wat de escalatie heeft veroorzaakt. Was dit onvermijdelijk? Wat was jouw rol in het geheel? Had jouw puzzelstuk ervoor kunnen zorgen dat het anders zou zijn verlopen? NTjong probeert samen met jongeren psychologische en maatschappelijke systemen bloot te leggen.

Heeft u naar aanleiding van het lezen van deze lesbrief nog vragen of wilt u de workshop boeken? Neem dan contact op met Dimphna van Kempen: dimphnavankempen@hnt.nl of 070 31 81 498.

Start typing and press Enter to search